Abo jamo juf Rosa - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Rosa Denneman - WaarBenJij.nu Abo jamo juf Rosa - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Rosa Denneman - WaarBenJij.nu

Abo jamo juf Rosa

Door: Rosa

Blijf op de hoogte en volg Rosa

10 Maart 2014 | Aruba, Oranjestad

Eindelijk dan weer even een verhaal van mij. Ik kreeg al vragen 'Roos waar blijft je volgende blog?' Ik moet zeggen de dagen gaan best snel voorbij dus voor je het weet is er weer een week voorbij.

Maar het gaat hier nog steeds goed. Ik geniet hier erg van het weer. Tot twee keer toe verbrand! Wat niks voor mij is. Vandaar dat wij onszelf de 'lobstergirls' hebben genoemd. Het weekend van 2-03 was het Carnaval. Wij zijn dan ook zondag op tijd op gestaan om de parade te kunnen bekijken. Aangekomen daar werd ons al snel duidelijk dat wij ons niet goed hadden voorbereid. De mensen hadden allemaal stoelen aan de weg, sommige hadden een soort trailer, parasols en veel eten en te drinken. Ik had niet eens water mee... oeps. Na een uur in de brandende zon langs de weg te hebben gestaan hielden wij het niet meer vol. Gelukkig werd ons een plek onder de parasol en wat drinken aangeboden door een onwijs toffe vrouw. Zelf ging zij helemaal los op de muziek van de parade! En zo wat was de parade mooi. Het duurde heel erg lang maar wat kleden de mensen zich mooi. Sommige lopen met hele zware stellages op hun rug, hoge hakken Respect! Het was bijzonder om zo bij het 60'jarig bestaan van de carnaval te zijn. Na 4 uur wilde wij eigenlijk wel weg, maar er was één probleem, we konden geen kant op. Onze auto was aan alle kanten ingeparkeerd. Het maakt de Arubanen allemaal niks uit waar je je auto zet, midden op de weg zodat niemand weg kan, kan hier allemaal!. Dus er zat niks anders op dan te wachten tot de auto's weg zouden rijden.

Verder heb ik er vorige week 2 en vandaag een stagedag opzitten. Ik heb een onwijs lieve begeleidster. Een echte Arubaanse. Tegen mij is ze erg vriendelijk en is ze heel makkelijk, in de klas is ze vrij dominant maar je ziet dat ze geliefd is bij de kinderen. De eerste dag stond ik echt te kijken van hoe het er allemaal aan toe ging. Alles werd klassikaal gedaan met heel veel geduld en rust. Respect voor de kinderen. Over een les taal werd al snel een uur gedaan en dan nog was niet alles behandeld. 'de rest doe ik wel een andere keer' zei mijn begeleidster dan. Ook wordt er tussendoor genoeg andere dingen gedaan en de kinderen maar wachten..... logisch dat zij dan gaan praten/vervelend doen waardoor mijn begeleidster weer boos wordt. Lessen voorbereiden? wordt niet gedaan. Er wordt even gekeken in de handleiding...ondertussen de kinderen maar wachten en dan wordt de les gegeven. Erg relaxed en alles op z'n gemak. En de kinderen moeten stil zijn en luisteren. Ik merk dat ik nu al moet leren om mij dominanter voor de kinderen op te stellen anders luisteren ze gewoon niet. Meteen de eerste dag heb ik een taalles gegeven en dit moest heel langzaam in het Nederlands anders begrepen de kinderen er niks van. Eigenlijk moet er in Nederlands les gegeven worden maar dit gebeurd niet. Ik hoor bijna alleen maar Papiaments om mij heen. De kinderen vinden het Nederlands lastig en durven dit niet altijd. Er zijn een aantal kinderen in de klas die vrij goed Nederlands kunnen. Zij helpen mij nu met het Papiaments. Ik heb geleerd hoe je zegt: Wie ben jij? Hoe heet jij? Ik ben... Dit werd op een blaadje geschreven en moest ik thuis oefenen. De kinderen zijn erg lief maar kunnen ook erg brutaal zijn. Ik heb veel jongens in de klas dat zijn echte banjers. Op mijn tweede dag werd ik al ten huwelijk gevraagd door het manste jongetje van de klas. Ook kreeg ik gelijk allemaal tekeningen van de kinderen met 'i love juf Rosa'. En veel kinderen geven je een hand en een kus als ze op school komen en weer naar huis gaan. Ik ben benieuwd hoe het verder allemaal gaat, maar tot nu toe voorzie ik buiten de taal geen problemen.

Naast de stage ben ik ook al lekker uit geweest hier. En wauw dat kun je hier goed. Buiten de meiden in het huis heb ik andere leren kennen. Samen met hun uit was echt een top avond! Het uitgaan is hier ook zo relaxed, leuke bars, sommige aan het strand je staat half buiten maar het is warm zat dus dat kan makkelijk. Slippers aan, heerlijk! Ook zijn we naar het strand geweest. En ja zoals alle plaatjes in die tijdschriften zeggen het zijn echt witte stranden met helder blauw water!! Prachtig!

Nu nog twee dagen stage deze week. Morgen ga ik meerdere lessen geven ik ben benieuwd hoe dat gaat en dan weer een paar dagen vrij. Ook aanstaande maandag en dinsdag zijn wij vrij i.v.m. de nationale feestdag. Dan ga ik stage lopen op woe, don en vrijdag! en hopelijk nog veel meer van het eiland bewonderen.
Oké genoeg weer voor even! Hoorde dat het weer in Nederland ook beter werd, maar nu?? komt er sneeuw aan?!

Ayo!

  • 11 Maart 2014 - 08:34

    Jenny Valkering :

    Hai Rosa!

    Wat ontzettend leuk om je verhalen zo te lezen!
    Heel veel plezier en succes met je stage!

    Liefs Jenny

  • 11 Maart 2014 - 08:35

    Sanne Denneman:

    Hey Roos,

    Klinkt allemaal echt super leuk daar! Maar op welke school geef je precies les? Een vriend van mij komt van Aruba en die was wel nieuwsgierig haha. Heel erg veel succes met je stage en veel plezier daar!

    Xx Sanne

  • 11 Maart 2014 - 08:47

    Jos En Dorien Kerssens:

    Hoi Rosa, leuk verhaal en geniet er maar lekker van daar in de warmte. Hier is het ook redelijk weer. Wij beleven de warmste voorjaardagen ooit. Dus hier genieten wij dan ook weer van. Ook de groeten van Rene, Ron en Ralf, tot je volgende verslag

  • 11 Maart 2014 - 09:07

    Lynn:

    He lief!
    Leuk om weer een reisverslag te lezen!;)
    Succes deze week;)
    Liefs

  • 11 Maart 2014 - 18:54

    Vera:

    hai rosa,
    wat een leuke foto`s, krijg een beetje het idee of je in rio de jainero zit. fijn dat het stage lopen niet tegen valt,ik weet niet of de jongens mohammadaans zijn want dan krijgen zij bij hun opvoeding al mee dat mannen belangrijker zijn dan vrouwen, maar jij zal je niet het kaas van het brood laten eten.
    vind het erg leuk om je verslagen te lezen ,dikke kus.

  • 13 Maart 2014 - 16:27

    Margriet:

    Hoi lieve Rosa,

    Wat fijn om al je verhalen te lezen en wat een ervaring doe je zo op. Heel goed om te lezen dat het je goed gaat en dat je geweldig naar je zin hebt. En wat een heerlijke plek hebben jullie met zwembad dat je heb je daar ook wel nodig niet waar! We hebben hier ook lekker weer en hebben al een paar keer tussen de middag buiten kunnen eten, maar morgen gaat het weer anders worden en wordt het toch weer wat kouder. Afgelopen zondag was het een gekke huis op het strand van Castricum. Francis is nu over met kleine Djuna en er komt een tweede kindje aan!
    Van hieruit en hele dikke kus van Pim en mij en heel veel succes daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Oranjestad

Rosa

Actief sinds 02 Juli 2011
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 15201

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 10 Juni 2014

bia na Aruba

07 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: